Ulaştırma
Hakkâri ilinde 2013 yılında bin kişi başına 8 otomobil düşmekte, bu bakımdan Türkiye genelinde 81 il içerisinde 80. Sırada yer almaktadır. Türkiye genelinde ise bin kişi başına 121 otomobil düşmektedir. Bu bakımdan Ankara, Muğla ve Antalya sırasıyla 217, 177 ve 170 otomobil ile ilk üç sırada yer almaktadır. Şırnak ili ise 7 otomobil ile son sıradadır.
Tablo 4’te Türkiye, TRB2 Bölgesi (Van, Muş, Bitlis, Hakkâri) ve Hakkâri’deki yol uzunlukları verilmiştir. Hakkâri ili iki farklı ülke ile sınırdır ve iki ayrı sınır kapısı vardır. Buna rağmen Hakkâri herhangi bir demiryolu ağı- na dahil değildir ve otoyol yoktur. Son yıllarda birçok ilde yapılan bölünmüş (duble) yol çalışmaları Hakkâri-Van arasında da devam etmekte, ayrıca bu güzergahta tünel çalışması da sürdürülmektedir. Hakkâri-Şırnak arasında ise bölünmüş (duble) yol yoktur. Hakkâri ilinde son yıllarda önemi artan hava yolu ta- şımacılığı bağlamında Yüksekova ilçesinde bir havalimanı açılmıştır. Tablo 3’te Yüksekova Selahaddin Eyyübi Havalimanı yolcu trafiği verilmiştir. Havalimanı 2015 yılında açılmıştır ve aylık yaklaşık olarak 10 bin civarında yol- cuya hizmet vermektedir.
Ticari ve ekonomik hayatın gelişebilmesi için ulaşım hayati öneme sahiptir. Bu çerçevede Hakkâri ilinin komşuları olan Şırnak ve Van ile bağlantı yollarının ve İran’a açılan kapı olması sebebiyle Yüksekova-Van yolunun bölünmüş yola dönüştürülebilmesi önem arz etmektedir. Havalimanın ise kısa sürede pek çok yolcuya hizmet ettiği göz önüne alınırsa, tekrar aktif hale getirilmesi bölgede ticarete, turizme ve birçok ekonomik sektöre katkı sağlayacaktır.
Kaval Suyu
Tablo 5. Giriş, Çıkış Kapılarının Bağlı Olduğu İl Ve Ulaşım Yoluna Göre Giriş Ve Çıkış Yapan Yerli Ve Yabancılar (2014) (Kaynak: TUİK.)